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TATIANA CAMACHO

Beauty, Biology & Belief 

The idea of ​​Nature as a maternal entity that keeps us within her bed is a collective image built since the beginning of humanity.

 

From this premise, Tatiana Camacho positions herself as an observer, inhabitant, and descendant. His images are presented as fragments of a kaleidoscope through which the viewer looks out to collect moments suspended in space, moments of revelation in deep communion with Nature.

 

The humidity, the vegetation, the sound of insects, the light that filters through underground waters become instantaneous epiphanies where the terrestrial body embraces the human body.

 

The essential femininity in this series of images is presented beyond representing the body and the landscape. It is discovered as an idyllic place, the place to which we yearn to return. The same one that reminds us of what we are made of.

“We need the tonic of wildness...At the same time that we are earnest to explore and learn all things, we require that all things be mysterious and unexplorable, that land and sea be indefinitely wild, unsurveyed and unfathomed by us because unfathomable. We can never have enough of nature.” ― Henry David Thoreau

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La idea de la Naturaleza como un ente maternal que nos mantiene dentro de su lecho es una imagen colectiva construida desde el inicio de la humanidad.

 

A partir de esta premisa Tatiana Camacho se posiciona como observadora, habitante y descendiente. Sus imágenes se presentan como fragmentos de un caleidoscopio por el que el expectador se asoma para recoger instantes suspendidos en el espacio, momentos de revelación en profunda comunión con la Naturaleza.

 

La humedad, la vegetación, el sonido de los insectos, la luz que se filtra por aguas subterráneas se convierten en epifanías instantáneas en donde el cuerpo humano es abrazado por el cuerpo terrestre.

 

La feminidad escencial en esta serie de imágenes se presenta más allá de la representación del cuerpo y el paisaje y se descubre como un lugar idílico, el lugar al que anhelamos regresar. El mismo que nos recuerda de lo que estamos hechos.

ABOUT TATIANA CAMACHO

Tatiana Camacho es una artista que utiliza el medio fotográfico para capturar imágenes de desnudo y su relación con la Naturaleza. La desnudez en la historia del Arte ha reflejado los estándares sociales para la estética y moralidad. La invitación de Camacho propone dejar de objetivizar el cuerpo femenino alejándose

de la búsqueda de perfección influenciada por la pintura clásica, explorando el cuerpo desnudo desde una perspectiva naturalista.

 

Para acceder a algunos de estos momentos más sutiles, Camacho realiza un

proceso en el que ella se desnuda para fotografiar a sus modelos. Esta desnudez compartida entre el fotógrafo y el sujeto(s) activa una atmósfera fértil de empatía y conexión. El sujeto deja de ser objeto.

 

Las imágenes de Tatiana Camacho seducen en profundas exploraciones sobre lo femenino. Camacho dejó el Fashion Institute of Technology de Nueva York, en conflicto por las formas en que las mujeres son generalmente representadas en la moda. En su obra trata de captar las muchas formas de lo femenino a través del cuerpo con el objetivo de agregar más capas a una conversación monótona entre el mundo del Arte y la Moda. En sus series la artista expresa la necesidad de estar en contacto con el poder de lo femenino y la Naturaleza.

 

 

Tatiana Camacho (Bogotá, 1987) is an artist who uses the photographic medium to capture nude images and their relationship with Nature. The artistic nude in the Art history has reflected the social standards for aesthetics and morality of the period it was produced. Camacho's proposes to stop objectifying the female body by moving away from the search for perfection influenced by classical painting, her work explores the naked body from a more naturalistic perspective.

 

To access some of these more subtle moments, Camacho performs a process in which she gets naked too, creating moments of complicity and intimacy. This nakedness shared between the photographer and the subject (s) activates a fertile atmosphere of empathy and connection. The subject is no longer an object.

Tatiana Camacho's images seduce in deep explorations about the feminine. Camacho left the Fashion Institute of Technology in New York, in conflict over the ways in which women were represented in fashion. As a photographer, she has tried to capture the many ways in which the feminine speaks to add more layers to a monotonous conversation in Art and Fashion.

 

In her latest series, the artist expresses the need to be in touch with the power of the feminine and Nature.

Colima 159, Roma, Mexico City 06700

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